نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

دوربین مداربسته AHD چیست؟

دوربین مداربسته AHD چیست؟

اصطلاح دوربین مداربسته AHD یا AHD CCTV به اصطلاح انگلیسی Analog High Definition CCTV به معنای دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا اشاره می کند. همانطور که میدانید در دوربین های آنالوگ سنتی (دوربین آنالوگ تیوی لاینی) روزولشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوربین های بود و برای جبران این نقطه ضعف تکنولوژی های جدیدی در سیستم های مداربسته آنالوگ ایجاد شدند که یکی از آنها تکنولوژی AHD است.

 

دوربین مداربسته AHD چیست؟
دوربین مداربسته AHD چیست؟

اساس کار تکنولوژی AHD چیست؟

اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با روزولشن بالاتر را ایجاد می کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت AHD کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

روزولشن تصویر در دوربین های مداربسته AHD

دوربین های AHD نسل اول تنها با روزولشن 1 مگا پیکسل (720P) تولید می شدند اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین های AHD با روزولشن 2مگا پیکسل (1080P) را ایجاد کرد. متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین های با هم از نظر کد گذاری هم خوانی ندارند و امکان استفاده همزمان از آنها وجود ندارد. در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی موجود امکان تولید دوربین های AHD با روزولشن بالاتر از 2 مگا پیکسلی وجود ندارد و این موضوع نیز بعید به نظر می رسد.

مقایسه رزولوشن های تصویر سیستم مداربسته
مقایسه رزولوشن های تصویر سیستم مداربسته

کابل مورد استفاده و محدودیت طول کابل کشی

یکی از بزرگترین نقاط قوت دوربین های AHD محدودیت و حساسیت پایین آنها در رابطه با طول و کیفیت کابل مصرفی است. با استفاده از کابل های RG59 عادی امکان انتقال سیگنال دوربین AHD تا 500 متری به راحتی میسر است. کابل RG60 می تواند این مسافت را به 1000 متر نیز برساند. تکنولوژی AHD همچنین حساسیت بسیار کمی نسبت به کیفیت کابل مصرفی دارد.

آیا امکان نصب دوربین های تیوی لاینی به DVRهای AHD وجود دارد؟

بله، بیشتر DVRهای AHD دوربین های تیوی لاینی را پشتیبانی می کنند. این دستگاه ها در بیشتر موارد حتی دوربین های تحت شبکه را نیز در تعداد و روزولشن محدود پشتیبانی می کنند. توجه داشته باشید که DVRهای AHD به هیچ عنوان امکان پشتیبانی از دوربین های HDSDI، HDTVI و HDCVI را ندارند.

قیمت و هزینه دوربین های AHD

دوربین های AHD در مقایسه با دوربین های شبکه بسیار مرغون به صرفه هستند. قیمت این تجهیزات بیشتر به دستگاه های آنالوگ نزدیک است تا دوربین های شبکه. این موضوع استفاده از دوربین های آنالوگ سنتی را روز به روز کمتر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *